KL abipolitsei

Ettepanek | SIM vastus | Riigikogu vastus

Mai 2007

Lugupeetud Riigikogu liikmed
Lugupeetud peaminister härra Andrus Ansip
Lugupeetud siseminister härra Jüri Pihl

Maailm meie ümber muutub üha avatumaks, kuid paraku toob see heade asjade kõrval kaasa ka halba. Me elame maailmas, kus kahjuks on reaalsuseks saanud näiteks tänavarahutused, mida mõni aasta tagasi vaevalt tõenäoliseks pidasime. Käesoleval ajal ei tunneta me siin Eestis elades hirmu terrorismi ees, kuid maailmas paljudes kohtades pole terrorism sugugi tundmatu nähtus. Meie igapäevast turvalisust ohustavad igasuvised suurpõlengud ning pidevalt püsib reostusoht tihedalt laevatataval Läänemerel. Eesti on väike riik, kes ei saa lubada ei rahaliselt ega inimressursi poolest võimsaid riiklikke struktuure võimalike suurohtudega igakülgseks toimetulemiseks ja kriisiolukordade operatiivseks ja efektiivseks lahendamiseks.

Kaitseliit vabatahtliku organisatsioonina koondab Eestis paljusid teotahtelisi ja vastutustundlikke inimesi, kellele on oluline Eesti riigi ja rahva turvaline käekäik ja stabiilne areng. Kaitseliit oma liikmetega omab juba praegu riigikaitselise rolliga paralleelselt küllaltki olulist rolli siseturvalisuse tagamisel – on osalenud riiklike struktuuride toetajana metsapõlengute kustutustöödel, keskkonnareostuse likvideerimisel, inimeste otsingul ning aidanud abipolitseinikena tagada avalikku korda. Aprilli lõpus alguse saanud tänavarahutuste laine suurendas Kaitseliidu liikmete ja kaitseliitlastest abipolitseinike ridu sadade võrra, mis on indikaatoriks, et Eestis elavatel inimestel on soov vabatahtlikult abistada riiklikke struktuure avaliku korra ning seega ka riigi stabiilse arengu ja elanike turvalisuse tagamisel.

Paraku on Eesti seadusandluses reguleerimata või puudulikult reguleeritud paljud olulised küsimused, millega lahendada kaitseliitlaste koostöö ja sotsiaalsed tagatised riiklike struktuuridega kriisisituatsioonides ja suurõnnetuste korral. Lähtudes ülaltoodust, pöördume Teie poole alljärgnevate ettepanekutega:

1. Luua Kaitseliidu baasil eriväljaõppega rühmad riigistruktuuride toetamiseks.:

1.1. Luua Kaitseliidu baasil eriväljaõppega rühmad piirivalve, politsei, päästeameti, keskkonnateenistuse jt. riigistruktuuride tegevuse toetamiseks kriisisituatsioonides.

1.2. Erirühmade ja teiste kaitseliitlaste kasutamine riigi ametite poolt reglementeerida eraldi seadusena või olemasoleva seadusandluse täiendusena.

1.3. Erirühmade loomise eesmärgiks on aidata kaasa riigi struktuuride tegevust kriisiolukordades, mil olemasolevatest ressurssidest ei piisa.

1.4. Seadustada erirühmade ja teiste toetustegevusse kaasatud kaitseliitlaste tegevus kriisisituatsioonides võrdselt riigiametnike tegevusega

2. Korraldada väljaõpe ja soetada vajalik varustus.

2.1. Korraldada erirühmade formeerimine, kindlustada instruktorite väljaõpe ning eriväljaõpe erirühmadesse kuuluvatele kaitseliitlastele.

2.2. Toetada Kaitseliidu malevaid erirühmade varustuse soetamisel kooskõlas riigistruktuuridega, mille toetuseks rühm on moodustatud.

2.3. Tagada erirühmade väljaõpe ja varustuse vastavus Eesti ja EU seadustega ettenähtud korras.

2.4. Tagada elementaarne väljaõpe ka teistele kaitseliitlastele, keda on võimaluse korral võimalik kaasata riigistruktuuride toetustegevusse.

2.5 Erirühmade väljaõpe korraldada koostöös vastavate riigiametitega, et tagada koostöö efektiivsus kriisisituatsioonides.

2.6. Viia vastavad muudatused sisse seadusandlusesse.

3. Tagada loodava struktuuri tegevuses osa võtvate kaitseliitlaste sotsiaalsed tagatised.

3.1. Tagada loodavates erirühmades tegutsevate kaitseliitlastele, ja teistele kaitseliitlastele, kes on kriisisituatsioonides kaasatud, samasugused tagatised, nagu on riigistruktuuris töötavate ametiisikute sotsiaalsed tagatised võrdsetel alustel õppe- ja tööülesannete täitmise ajal.

3.2. Tagada erirühmade liikmetele võrdsed õigused- ja kohustused toetatava riigiameti töötajate omadega õppe- ja tööülesannete täitmise ajaks.

3.3. Viia vastavad muudatused sisse seadusandlusesse.

3.4 Tagada seadusandlikult kaitseliitlasest töötaja vabastamine tööülesannete täitmisest toetava üksuse koosseisus kriisisituatsioonide ja suurõnnetuste ajal tegutsemisel

Kaitseliidu vabatahtlikud võiksid meie nägemuse kohaselt riigistruktuure toetada:

1) massirahutuste mahasurumisel;

2) politseilise tegevusel (patrullteenistus, korrakaitse, terrorismivastane võitlus)

3) päästeameti tegevusel suurpõlengute likvideerimisel ja muude suurõnnetuste tagajärgede likvideerimisel;

4) kadunud inimeste otsimisel;

5) Piirivalve tegevuse toetamisel;

6) Maksu- ja Tolliameti tegevuse toetamisel;

7) Keskkonnaameti tegevus toetamisel suuremate reostuste kõrvaldamisel ja ennetamisel.

8) riigile oluliste strateegiliste objektide valvamisel (elektrijaamad- ja võrgud, vesivarustuse- ja kanalisatsiooniobjektid, sadamad jne).

Ettepaneku algatajate arvates nõuab vabatahtlikest kaitseliitlaste baasil formeeritud erirühmade finantseerimine Eesti kui väikese riigi eelarvest tunduvalt vähem vahendeid kui pidada pidevas valmisolekus arvuliselt suure koosseisuga riiklikke struktuure. Erirühma liikmeid tegevus kuuluks tasustamisele vaid konkreetse tegevuse ajal kriisisituatsioonides või suurõnnetuste tagajärgede likvideerimisel.

Teie toetusele lootma jäädes

Olev Mark Algatusgrupi juht

Esitatud ettepanekule on kogub toetusallkirju algatusgrupp Ettepaneku toetajate arvu teatame allkirjade lisandusel meili teel. Allkirjade lehed jäävad hoiule algatusgrupi kätte, et tagada allkirjastanutele nende soovil isikuandmete kaitse. Kontrollimiseks saab pöörduda algatusgrupi juhi Olev Mark´i poole.